Historia piękna

Wydanie
Rebis, Poznań, .
Liczba stron
440
Wymiary
17,5 × 24,5 cm
Oprawa
Twarda z obwolutą
ISBN
9788373016910
Waga
1,32 kg
Język
polski
Tłumaczenie
Kuciak Agnieszka
więcej detali

Wszystkie wydania w oprawie twardej (2)

  Tytuł Wydanie Stron Cena
Historia piękna
2015, Rebis
440
112,62
Historia piękna
2015, Rebis
440

Pokaż też wydania niedostępne (1)

Kategorie

Opis książki

"A jest tu zaiste piękno jeszcze bardziej prawdziwe, kiedy mianowicie ujrzysz w kimś i uwielbisz mądrość, nie patrząc zgoła na jego twarz, bo twarz może sobie być brzydka, kiedy po prostu pominiesz całą jego postać zewnętrzną i będziesz „ścigać” tylko jego wewnętrzne piękno" - Plotyn "Piękno świata dostrzegamy w pojedynczych elementach, na przykład w gwiazdach na niebie, ptakach w powietrzu, rybach w wodzie i ludziach na ziemi" - Wilhelm z Conches "Bez wątpienia jedną z przyczyn, dla których wielu ludzi nie ma właściwego poglądu na piękno, jest brak subtelnej wyobraźni koniecznej dla odczuwania bardziej wyrafinowanych wzruszeń. Wszyscy roszczą sobie pretensje do tej subtelności, wszyscy o niej mówią i chętnie widzieliby w niej sprawdzian wszelkich gustów i poglądów" - David Hume "I śmierć, i piękno zaiste to dwie istoty głębokie, co tyle mają błękitu i tyle czerni w źrenicy, jako dwie siostry straszliwe, płodne i wielkookie, o zagadce tej samej, tejże tajemnicy" - Wiktor Hugo "„Piękno jest prawdą, prawda pięknem” – tylko tyle można wiedzieć i warto wiedzieć tu, na ziemi" - John Keats "Piękno jest zawsze dziwaczne. Rzec nie chcę, iż jest dziwaczne w sposób dobrowolny i na zimno, bo w takim przypadku byłoby potworem, wykolejonym z torów życia. Mówię, że zawiera zawsze odrobinę dziwaczności, która sprawia, że szczególnie jest piękne" - Charles Baudelaire Książka ta – choć ilustrowana obrazami stu arcydzieł wszech czasów – nie jest kompendium wiedzy o sztuce. Obrazy, podobnie jak cytaty z dzieł literackich, od Pitagorasa po teksty współczesne, odzwierciedlają zróżnicowane pojęcia piękna, jakie pojawiały się na przestrzeni dziejów. Książka ilustruje, w jaki sposób pojmowano piękno natury, kwiatów, zwierząt, ciała ludzkiego, gwiazd, proporcji matematycznych, światła, drogocennych kamieni, Boga, szatana wreszcie. Na podstawie tekstów filozofów, pisarzy, uczonych, mistyków i teologów oraz świadectw artystów można się także zorientować, w jaki sposób odczuwał piękno zwykły, przeciętny człowiek. Okazuje się, że nie tylko w różnych epokach, ale nawet w obrębie tej samej kultury ścierały się ze sobą różnorodne pojęcia na temat piękna. Czytelnik sam może się przekonać, czy w tak odmiennych swych przejawach koncepcja piękna zachowała pewne cechy stałe. W każdym razie przeżyje pasjonującą przygodę, estetyczna i intelektualną. Umberto Eco, jeden z najsłynniejszych naukowców i pisarzy współczesnych, urodził się w Alessandrii w Piemoncie w 1932 roku. Wykładał na uniwersytetach w Turynie i Mediolanie, obecnie jest profesorem Uniwersytetu w Bolonii. Do najważniejszych jego prac eseistycznych należą: "Dzieło otwarte. Forma, nieokreśloność w poetykach współczesnych", "Nieobecna struktura", "Lector in fabula: współdziałanie w interpretacji tekstów narracyjnych", "Semiotics and the Philosophy of Language", "Semiologia życia codziennego", "Interpretacja i nadinterpretacja", "Pięć pism moralnych", "W poszukiwaniu języka uniwersalnego". Zainteresowanie estetyką zaowocowało m.in. "Sztuką i pięknem w średniowieczu", a teorią literatury – "Sześcioma przechadzkami po lesie fikcji". Jako autor błyskotliwych tekstów publicystycznych dał się Eco poznać w zbiorach: "Diariusz najmniejszy" oraz "Zapiski na pudełku od zapałek" (3 tomy). Prawdziwą sławę przyniosły mu powieści: "Imię róży" (jeden z największych bestsellerów w historii literatury), "Wahadło Foucaulta", "Wyspa dnia poprzedniego" oraz "Baudolino". Umberto Eco opublikował pod swoją redakcją Historię piękna i Historię brzydoty, które w Polsce, wydane nakładem Domu Wydawniczego REBIS, stały się wielkimi hitami. Uzupełnieniem tych dwóch tomów było wydane przez REBIS w roku 2009 Szaleństwo katalogowania. Opublikowana w 2013 roku Historia krain i miejsc legendarnych jest kontynuacją tej serii ilustrowanych przewodników po świecie ludzkiej wyobraźni.

Opinie czytelników

(brak)
Proszę , aby dodać opinię.
Twoja ocena
Tytuł opinii
Treść
Uwaga! Proszę wypełnić wymagane pola.

Błyskotliwa, erudycyjna, intrygująca. Czytam na okrągło.

Przeczytaj całą opinię
2017-03-25
źródło: http://lubimyczytac.pl/ksiazka/49557

Książka pięknie ilustrowana, prawdziwa uczta dla oczu, jednak do czytania się nie nadaje - napisana nieprzyswajalnym, akademickim językiem, tylko nudzi, a nie porusza.

Przeczytaj całą opinię
2017-02-27
źródło: http://lubimyczytac.pl/ksiazka/49557

Znakomite opracowanie - Eco to Eco. Niewątpliwie jest to pozycja, którą warto czytać, oglądać i mieć, by zajrzeć i zachwycać/zadziwiać się znów. Szkoda tylko, że wydawnictwo ograniczyło się do tak niewielkiego formatu. Skład tekstu też mógłby być bardziej staranny. Można by wówczas mówić o pięknie tej książki, ale niestety - nie można, jeśli przyjmiemy, że piękno jest nieskazitelne.

Przeczytaj całą opinię
2017-02-21
źródło: http://lubimyczytac.pl/ksiazka/49557

Encyklopedia, powieść i album w jednym. Czytanie nie zajmuje dłużej, ale analiza tekstów źródłowych i załączonych dzieł sztuki może być czasochłonna. Moim zdaniem must-read dla każdego.

Przeczytaj całą opinię
2016-12-17
źródło: http://lubimyczytac.pl/ksiazka/49557

Jednak "Historia brzydoty" była o niebo ciekawsza. :)

Przeczytaj całą opinię
2015-12-08
źródło: http://lubimyczytac.pl/ksiazka/49557

Kupując tą książkę spodziewałem się oryginalnej syntezy i interesującego ujęcia tematu. W zamian otrzymałem pozbawioną podwalin dekorację. Na kartach książki króluje niepodzielnie akademizm i to w złym guście: „Odartej ze złudzeń piękności tej epoki preromantycy przeciwstawiali koncepcję świata pojętego jako niewytłumaczalny i nieprzewidywalny; pewien "sankuliotyzm literacki" ( jak to określił Goethe), który z zewnętrznego przymusu czerpię siłę dla całkowicie wewnętrznego uczucia buntu". Tego rodzaju zdania to wcale nie wyjątek w książce pod redakcją autora poczytnego "Imienia róży". Ma się nieodparte wrażenie, że mistrz "gęsto" pisze, lecz książce nie wychodzi to na dobre. Jedyną zaletą są obrazy lub fotografie przedmiotów, do których tekst rzadko kiedy się odnosi. Nie do przyjęcia są wstawki, cytaty mające ilustrować określoną jednostkę redakcyjną, gdyż często dominują ilościowo nad tekstem rozdziałów. Ogólnie: zamysł ciekawy, jednak dydaktyzm nieznośny.

Przeczytaj całą opinię
2015-10-26
źródło: http://lubimyczytac.pl/ksiazka/49557

Książka przepięknie wydana. Jednakże charakter wypowiedzi autora jest ogólnikowy, a popisy językowe często sprowadzają do wyższości formy nad treścią. O ile w cytatach i fragmentach wielkich dzieł poetyckich jest to oczywiste i jak najbardziej na miejscu, o tyle komentarze autora stanowią często dla nich konkurencję zamiast konkluzji. Jednakże książka rozwija, pobudza wrażliwość na piękno i poszerza zakres wiedzy z dziedziny sztuki i jej historii.

Przeczytaj całą opinię
2015-10-11
źródło: http://lubimyczytac.pl/ksiazka/49557

Rozdziały chaotyczne, z takimi też niezbyt jasnymi i często niezbyt ciekawymi cytatami. Dużo świetnych ilustracji, treści mało.

Przeczytaj całą opinię
2014-12-29
źródło: http://lubimyczytac.pl/ksiazka/49557

"Książka ta- choć ilustrowana obrazami stu arcydzieł wszech czasów- nie jest kompendium wiedzy o sztuce" - taką notkę otrzymujemy po otwarciu "Historii Piękna" . Czym więc jest ta publikacja? Nazwałabym ją przewodnikiem dla średnio-zaawansowanych wielbicieli obserwacji kultury i sztuki. Dlaczego "średnio-zaawansowanych"? Dlatego, że Eco nierzadko posługuje się argumentami i przykładami, które mogą być zrozumiałe dla osób, które miały już przyjemność przeżyć przygodę z bardziej naukową analizą sztuki. Jednak z drugiej strony, eseje pisane są w tak przystępny sposób, że początkujący dostają szansę na swobodne zapoznanie się z charakterem każdego zagadnienia i tematu, które prezentowane są w publikacji. W spełnieniu popularyzującej funkcji pomagają także liczne odnośniki i rozległe cytaty z tekstów źródłowych a także reprodukcje dzieł wizualnych w bardzo dobrej jakości. Wielkim plusem tego zbioru esejów jest szeroki wachlarz poruszanych przez niego zagadnień- nie ogranicza się on tylko do do tytułowego piękna- Eco stara się w zwięzły sposób nakreślić charakter każdej z epok wyjaśniając tym samym przyczyny i okoliczności zmian w obowiązujących wzorcach i modelach estetycznych. Co ciekawe- odpowiedź na pytanie "Co jest piękne?" nigdy nie zostaje podana- przedstawiona zostaje jedynie "Historia" piękna- nie jej konkretna definicja, z którą czytelnik miałby się zgodzić, wnioski i konkretne pytania dotyczące tego zagadnienia formułuje więc samodzielnie. "Historia piękna" to pomoc w przetrwaniu przez proces poznania dziejów kultury i sztuki. Zaawansowanym podróżnikom ten przewodnik może wydać się zbędny, dla początkującego stanie się jednak zbiorem cennych wskazówek.

Przeczytaj całą opinię
2014-07-11
źródło: http://lubimyczytac.pl/ksiazka/49557

Na początku byłam trochę rozczarowana stosunkowo małą ilością tekstu - autor traktuje temat dość pobieżnie i ogólnikowo, co nie zmienia faktu, że z książki można się dowiedzieć naprawdę ciekawych rzeczy. Jest ona przy tym pełna naprawdę pięknych ilustracji.

Przeczytaj całą opinię
2014-04-22
źródło: http://lubimyczytac.pl/ksiazka/49557
z 3